C nr 5 dNu har nästan hela december gått, vi har firat fjärde advent och nu väntar julhelg och nyår. 2015 börjar gå mot sitt slut….

2015-12-05 16.54.43I våra fönster har vi motat mörkret med ljus och stjärnor och väntat och längtat…och idag 22/12 vänder det. Vintersolståndet är årets kortaste dag.

2015-12-10 07.31.23Stressat, planerat och kämpat för att nå slutet av året på bästa och finaste sätt. Tända förhoppningar, barnsliga önskningar kanske…men jag hoppas att du får en julledighet med vila, eftertanke och lagom mycket av allt.

Har du tid i mellandagar och ledighet att reflektera över vad som 2015 innefattat och vad du inte nådde fram till….klicka på länken

2015-12-20 13.20.51

Ett pulserande hjärta…..får mig att tänka på undren…som min lilla brorsdotterdotter Miray…..de som får kämpa sig fram på olika sätt…och på att leva i nuet och ändå känna att du kan titta lite framåt. Vad vill du att ditt nya år ska innehålla?

2015-11-24 18.18.262014-12-13 21.16.35

GOD JUL och GOTT NYTT 2016

Tibetansk yoga, Frigörande Andning, Medveten Andning, Regressioner, Personlig utveckling, Samtalsutbildning…Vad väntar du på?

C nr 4 bJag har gjort Tibetansk yoga nästan varje dag i många år nu. Jag märker direkt då jag inte gör dem. Jag blir tröttare och mera ofokuserad.

För mig har mina förbättrade hälsan den Tibetanska yogan gett mig gjort att jag blivit nyfiken på mera hälsosamma saker.

Om du vill kan du också följa mig på Pinterest.

C nr 3 eUnder min semester råkade jag skada min hand men det stoppar inte min morgonyoga…

 

 

Att yoga med gipsad hand och underarm går utmärkt. Redan under semestern fortsatte jag med mina dagliga yogapass, men nu gör jag 3/5 delar av passet, då min handled inte tillåter de två sista övningarna. 2015-05-28 15.42.35

 

 

Maken hade för flera år sedan ett gipsat underben och fotled, även han fortsatte med sina yogapass och undvek de övningar som inte var möjliga. Så låt inte en tillfällig funktionsnedsättning eller tillfälliga smärtor göra att du avstår från den yoga du mår bra av, prova dig fram och känn vilka övningar du fortfarande kan fortsätta med.

massage i paradisetI sommar kommer jag att hålla yogapass på en veranda på ett gammalt kollo (om jag får för ägarna) och erbjuda nyfikna att prova denna underbara yogaform två kvällar i veckan! Så är du i Täfteå med omnejd är du välkommen…och så hoppas jag att min handled snart tillåter mig att utöva samtliga övningar i serien…men så blir det nog strax!

Det lutar åt tisdagar och torsdagskvällar, hör av dig om du vill hänga med prova eller delta hela serien.lotus sitges

 

C nr 3 eUnder våren och sommaren ska jag försöka filma och klippa ihop en bättre webbaserad kurs i Tibetansk yoga. Till dess bjuder jag alla som listar sig härnedan på en enkel men GRATIS snabbkurs!C nr 5 d

 

 

 

photo_00314Nästan alla drabbas vi av huvudvärk någon gång…eller drabbas vi? Är det så att kroppen försöker tala om för oss att vi bör stanna upp och ta det lugnt? Eller kanske ändra livstilen….För många år sedan, i slutet av 1990-talet, gick jag själv i den så kallade väggen och drabbades av en utmattningsdepression. Ja egentligen hade ju min kropp försökt avisera problemen på olika sätt…huvudvärk, trötthet och humörsvängningar….

Huvudvärken och sedermera även tröttheten botade jag med huvudvärkstabletter, på slutet använde jag tabletter med koffein i…man kan nog säga att jag var beroende av Treo och liknande brustabletter. Förutom att det är vanebildande att ta huvudvärkstabletter är det salter som urlakar kroppen på viktiga ämnen…så kombinationen var inte bra.

Det finns olika typer av huvudvärk och den är ett tecken på att något inte är riktigt bra i kroppen. Spänningshuvudvärk, Migrän, Huvudvärk från nacken, Huvudvärk från käkarna, Övrig huvudvärk som orsakas av infektioner, förgiftningar, hjärntumör, Hortons huvudvärk, huvudvärk som orsakas av synstörningar mm Vid långvarig huvudvärk ska man ta kontakt med läkare för att få värken utredd!

Nu ökar sjukskrivningarna igen och utmattningsdepression är en vanlig diagnos hos kvinnor 24 – 30 år….det känns oroväckande och man inser snabbt att då Socialstyrelsen bestämde att bort vissa diagnoser förändrades inte måendet för det. Vi lever fortfarande våra liv i ekorrhjulet och stannar inte upp och tar hand om oss.ewy spärrar upp ögon

Under min väg tillbaka från min utmattningsdepression utbildade jag mig till Andningspedagog och på köpet blev det också Tibetansk yoga och lite annat spännande. Jag sa upp mig från mitt fasta jobb inom Umeå kommun och startade eget. Jag höll kurser  och föreläsningar om hälsa utifrån andning och yoga. Träffade tonåringar som nickade instämmande då jag berättade om de symptom som dök upp innan jag riktigt kraschade. Det gjorde lite ont att inse att många var i riskzonen och det tycks inte ha blivit bättre.

Vad kan vi då göra? Artiklar med hurtiga inlägg med enkla uppmaningar…hur seriöst blir det? Näe jag tror man måste slå om rodret, hissa seglen och ta ut en ny kurs. Inse att det kommer att dyka upp saker som gör att man ånyo får ta ut ny kursriktning. Jag tror inte att det finns en mirakelmedicin som passar alla, utan att alla individer behöver en individuell lösning.DSC_0142

I mina kurser och behandlingar utgår jag både från gruppens behov och möter den enskildes. Mina erfarenheter gör att det fungerar!femte tibetanen Jag anser att man alltid måste försöka möta människan där hon är.

Under åren är det rätt många personer som gått kurs i tibetansk yoga. Vissa har gått den om och om igen. Andra hittar ganska snabbt utrymmet i vardagen och sätter sitt välmående och hälsa först. Vissa dyker på mig och berättar vad det betytt för dem och att de kanske behöver en uppfräschning av kunskaperna. Flera klienter har berättat att de blivit av med eller fått minskad migrän andra berättar om att magen börjat fungera bättre, orken har återkommit och livsgnistan tänts igen….Tänk vad 20 minuter om dagen kan ge! Så här påverkas kroppen av yoga

DSC_0020Här tar man upp inverkan på vagusnerven. Kroppens längsta nerv. Under min utbildning träffade jag under en flygresa en amerikan som berättade att han tillsamman med forskare i Sverige (faktiskt Umeå Universitet) och USA jobbade med att utveckla en motsvarighet till pacemaker som skulle kunna opereras in för att reta denna långa nerv….bland annat skulle denna makapär kunna hjälpa deprimerade mfl. Idag finns den klar och opereras in på människor…jag berättade för forskaren att jag också jobbade med deprimerade, men att jag använde andningstekniker. Då sa den amerikanske forskaren, jo vi vet att de flesta depressioner beror på syrebrist (poor breathing). Jag kan inte låta bli att fundera över forskarvärlden, där man uppfinner manicker och mediciner, då det finns helt naturliga vägar för kroppen till självläkning och hälsa!klocka

C nr 3 eSedan jag började med andning och tibetansk yoga har jag sällan eller aldrig huvudvärk! Tidigare i mitt liv har jag haft några migränattacker och kommer från en familj med mamma och systrar som har otroligt svåra migränanfall. Vaknar jag med huvudvärk ligger jag kvar i sängen och andas med  smärtan. Den är över inom 20 minuter….sedan kan jag göra yoga som vanligt!C nr 4 aHur tar du hand om din huvudvärk? Skriv gärna och berätta för mig, jag är nyfiken!

Migränyoga presenteras här av Yogobe

sittande buddahÄven jag har blivit uppvaktad av olika tamdjur då jag utövat yoga. Betydligt lugnare än de som utövarna i denna lilla länk blir. Ett gott skratt förlänger ju livet så klicka på länken och håll till godo!

Drar till sig!

 

 

 

 

Det strömmar ut energi från dig då du utövar yoga, detta känner djuren och vill vara i närheten, men naturligtvis finns det gränser, för vad man som utövare klarar av! C nr 3 c

Snart kommer information om sommarens kurser! Spännande kombinationer utlovas….

C nr 1 cI år är det över femton år sedan jag kom i kontakt med Tibetansk yoga, det var under min utbildning till andningspedagog, som Marko (R.I.P) gav mig den första lektionen i denna enkla, effektiva yogaform…som sägs vara föryngrande samt stärka både kropp och själ!

Igår fick jag en länk till en intressant artikel där yoga blev livsavgörande för en äldre person. Jag vill dela den med dig: 84-åring klarade livet

Det gör att jag känner mig otroligt tacksam över det Marko gav mig möjlighet att prova och som jag sedan dess gjort i stort sett varje dag innan frukost. photo_00159Åtskilliga är de som gått kurser i grupp hos mig och lärt sig, något som kan visa sig både vara livsavgörande, livsuppehållande och föryngrande. Unna dig cirka 20 minuter per dag klocka

Välkommen att prova under våren 2015 startar jag nya kurser!ewy när vä

C nr 1 cHurra jag klarade det! För i dag var det inte lätt. Vaknade i natt med en jobbig ryggsmärta och kunde inte sova. Jag började lite trevande med yogan och intalade mig att smärta är inte farlig bara man är varlig. Hade svårt att få upp armarna i snurrmomentet, men jag fortsatte med extra snurror tills jag blev mjukare och fick mindre ont. Sen vidare, till slut blev det bara ont-gött. Sista rörelserna när jag böjer mig ner så passar jag på att tacka min Gud för allt, tre gånger.sittande buddah

Hej igen så roligt att höra att du lyssnar till kroppen och att den svarar med att hela sig själv. Min egen erfarenhet är också att Tibetansk yoga fungerar nästan oavsett vilken fysisk nedsättning jag har. Viktigt är att vara varsam och lyssna på kroppen. Överhuvudtaget är den Tibetanska yoga ett förträffligt sätt att ta hand om kroppen och själen…att göra det som en daglig ritual ökar orken och styrkan i kroppen men även själen får sitt. Jag hörde en av de som gått tibetansk yoga hos mig säga till en bekant..-Det är mitt sätt att starta upp kroppen på morgonen. Och det är ju vad som händer då vi gör rörelserna och energin ökar i kroppen. DSC_0121 Passar utmärkt nu då man känner sig lite stel och frusen på morgonen….du blir varm, du blir uppmjukad och ökar energin i kroppen som gör att den räcker hela dagen! Kan det bli mer än perfekt! En riktigt God morron!

Om du prenumererar på mitt nyhetsbrev kommer en GRATIS kurs i tibetansk yoga varannan dag i trettio dagar får du en liten film varvat med lite tips då och då..däremellan. Klicka här!

C nr 3 elotus sitgesHej! Nu kör jag tibetansk yoga varje dag, inne på fjärde veckan nu. Men det var inte tvär-lätt i början. Första gången kändes det som om musklerna var för korta på höger sidan, ja det känns lite även i dag. Och sen var det en chock för magen, tarmarna protesterade och drog runt,så det känns som dom har möblerat om där inne. Ja, tarmarna pratar fortfarande när jag har yoga. I övrigt känner jag mig starkare och det dallrar mindre. Kanske jag får någon ordning på min förstoppade mage också?

Tack för inspirationen Ewy! Till den tibetanske yogan som jag i stort sett utövar varje dag. Kan tyckas tråkigt varje dag men inte! Utmaningen är att kunna tänja på rörelserna än mer och att ut-andningen blir än längre. Jag har fått en starkare, smidigare och piggare kropp. Midjemåttet har minskat 7cm och min man tycker jag har fått snygga ben.

Tack Birgitta, så roligt att höra hur det förändrat ditt liv! Jag hoppas att det sprider sig till flera att denna enkla, effektiva och kraftfulla yoga gör skillnad.Tibetansk yoga som IRLkurs kommer att starta inom kort i Täfteå, letar lämplig lokal för närvarande!  Information kommer…..EwyC nr 4 b

 

Morgonyogan görs numera utomhus….prova själv det ger en helt ny dimension till yogan. Enkelt altanen, bryggan, stranden eller den lilla lämpliga plats du hittar.. en liten glims av min mornar. et är värmebölja nu i vårt avlånga land…drick mycket vatten, försök att äta lite saltare än vanligt. Rör på dig tidigt eller sent, hitta skugga ta det lugnt! Sväller kroppen ( fötter, fingrar känns stela) var aktsam och kolla upp dina värden. Kalium och natriumbrist kan vara allvarligt för din hälsa.

Njut av sommaren…massage i paradiset