DSC_0020Ute faller små men många snöflingor, lugnt och sakta ur ljusgråa moln. Snötäcket ökar och snart är gräsmattan helt vit. Ljuset från den vita snön gör att det genast känns ljusare på den breddgrad jag bor, vid denna tid på året. Vips ser man spännande avtryck i det vita! Allra helst då snö är orörd. Här där jag bor är det ljust dygnet runt under sommaren. Yin och Yang, ljus och mörker, glädje och sorg….balans.

Att återfå balans har för mig blivit otroligt viktigt alltsedan jag brände ut mig. Balans….jag ser en vågskål i mitt inre och inser att det kanske är svårt att det är exakt balans mellan vågskålarna. Vi lever i en tid då det är svårt att värja sig mot omvärldens ständiga krav på att vi ska vara nåbara, uppkopplade….jobbet håller dig med en smartphone och abonnemang och du förväntas vara tillgänglig dygnet runt mer eller mindre, svara på sms, mejl och samtal. Det är vi själva som gör valet, hur vill vi leva? Ska vi alltid vara tillgängliga, nåbara och aktiva? När får hjärnan vila?klocka

 

myrNär jag brände ut mig fick jag en fin bok av min väninna Lotta, som kan mycket om böcker…hon är Bibliotekarie och den bästa av alla. En bok jag rekommenderat till många och fortfarande vill slå ett slag för….”Konsten att göra ingenting – enkla sätt att njuta av livet” av Lena Katarina Swanberg. Redan i förordet skriver hon ”En hel del skiljer människan från maskinen.”Hon gör en intressant iakttagelse om vårt nutida sätt att ändå utgå från som om människan är en maskin. Maskiner behöver trots allt varken kärlek, återhämtning, lycka eller vänner. Människor som beter sig som maskiner, så reagerar de som sådana, de går sönder.

C nr 2 eTibetansk yoga

För att ”lyckas” är det viktig att respektera sig själv, att hitta utrymmet i vardagen, att skapa en plats där du ostört kan ägna dig åt att med respekt fullständig närvaro göra övningarna. Tjugo minuter utan avbrott och avsluta med att sträcka ut kroppen och lyssna inåt hur det känns och om det är något som pockar på din uppmärksamhet?

 

Just 21 upprepningar av varje övning är målet med denna yogaform, varken färre eller fler. Det kan ta olika lång tid att nå målet. Det sägs att först efter att ha utövat yoga varje dag i 42 dagar märks skillnaden.

Den sjätte övningen* är en övning som kombineras med sexuell avhållsamhet och kanske därför inte räknas med i De fem tibetanerna.

Mjuka, ej åtsittande kläder, gärna i bomull, bara fötter och ett mjukt inte alltför tjockt underlag. Prova gärna utomhus när det är möjligt det ger en ytterligare dimension till upplevelsen. Lista dig här intill så får du en GRATIS snabbkurs i Tibetansk yoga och fortlöpande nyhetsbrev och tips om hälsa, yoga och balans. Fyll i ditt namn, din mejladress och klicka på den blå knappen.

Andningen och Tibetansk yoga

Andningen är central i den tibetanska yogan. Jag brukar uppmuntra till att lära rörelserna först och inte lägga så mycket vikt på andningen från början. Torts att rörelserna i denna yogaform kan tyckas enkla är det iblans svårt med koordinationen. Så mitt tips är att allteftersom Du fått in rörelserna lägg allt större fokus på andningen. Mellanandning stå med benen lätt isär och händerna vid höfterna. Ta ett långt djupt andetag in genom näsan och andas långsamt ut genom munnen formad som ett o runt ett sugrör. Detta hjälper till att öka syra/basbalansen i blodet, som styr och reglerar en massa olika detaljer i kroppens funktioner.

Andas in i början av en övning, hålla andan för att sedan andas ut. Kan vara svårt i början men träning ger färdighet.

Du hittar mera om andningens betydelse för kroppen på min hemsidan om Andningen där kan du också lista dig för fortlöpande nyhetsbrev och tips.DSC00254

Nästa blogg handlar om reflektioner och mål….

 

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3 486Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress