Jag fick ett mejl om yrsel, i samband med den webbaserad kursen Trettio dagar för ovana som jag tillsammans med  Lisbet Olofsson Hälsozam erbjöd via facebook helt GRATIS! Varannan dag körde vi  Tibetansk yoga och varannan dag Träning för ovana. Naturligtvis är alla upplevelser och kroppsliga förnimmelser helt individuella och jag möter helst den enskilde för att utröna just dennes problematik. Men här kommer en förklaring  utifrån den erfarenhet jag skaffat mig under de 15 år jag sysslat med denna form av yoga, som instruktör och själv utövat den varje dag.

Övningen 1 är det många som upplever yrsel av. Många mår illa och känner yrsel då man snurrar. Yrseln minskar dock allteftersom kroppen vänjer sig med energipåslagen som kroppens rörelse orsakar. När vi drar upp kundalinikraften ur rotschackrat ökar energiflödet i kroppen och kan ge upphov till både yrsel och illamående. Ett sätt är att ta det lugnt och varsamt och inte göra så många eller snabba varv.Viktigt att komma ihåg är om man gör ett längre uppehåll med yogaövningarna och börjar igen är att minska antalet upprepningar för att ge kroppen möjlighet att bygga upp igen. Jag kan inte nog understryka detta, eftersom det är en återkommande fråga som ställs till mig kring yrsel. Många glömmer bort att börja med ett lägre antal upprepningar då man gjort ett längre uppehåll. Här gäller det att skippa hetsen att vara duktig och lyssna på kroppens signaler. Det gäller att vara vän med sin kropp och ge den omsorg och vara varsam. Då kommer den också att svara med att ge dig så mycket välbehag åter…..

C nr 1 a

 

 

 

 

 

 

 

Övning 3 kan också ge känningar som yrsel. Främst då nacken böjs bakåt. Om du medveten om att du har förslitningsskador eller kanske en whiplashskada är det otroligt viktigt att vara försiktig. I våra nackar finns det många känsliga nerver vilket är viktigt att tänka på, men också att iaktta försiktighet vid just denna övning. Böjningen av nacken bakåt bör ske så varsamt som möjligt för att inte förvärra eventuella skador, men också för att minska yrseln. C nr 3 e

 

Övning 4 och 5 gäller detsamma som för övning 3 då det också i dessa övningar till viss del handlar  om att fälla nacken och bör också göras försiktigt för att ge muskulatur möjlighet att sakta byggas upp och stärkas.

C nr 4 bC nr 5 d

 

 

 

 

Nyfiken på att lära mera?

 

 

Nästa webbaserade kurs i Tibetansk yoga startar i november. Söker lokal för att kunna starta upp kurser IRL och förhoppningsvis blir det kurs i Umeå och i Täfteå under hösten. Intresserad och vill boka plats?

Melja mig på ewy@ewylindgrenhenningstedt.se lättast att nå mig så, eller ring 070-364 43 95…..ha en skön dag!

 

 

Andningsövning….

 

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3 486Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress