ros med dagg Yoga är en  mycket gammal teknik, minst 5 000 år en del pratar om 8 000 år. En svindlande siffra för en teknik där vikten både ligger i det fysiska och det andliga. Yoga är sanskrit och betyder förening mellan människans kropp och själ. Det finns i dag en mängd olika typer/former av yoga som utvecklats i syfte att anpassa sig till västerlandet men fortfarande finns också yogaformer där den mera uråldriga traditionen förs vidare.

 

Själv kom jag i kontakt med Tibetansk yoga i slutet av 1990-talet, då jag studerade till andningspedagog. Jag hade tidigare provat olika österländska övningar som Tai chi, Qi gong och Hathayoga. Men nu fann jag en enkel ren serie som höjde min energi och skärpte min tanke. En serie övningar som jag kunde göra varhelst jag befann mig. Det är många platser jag gjort mina övningar intill exv biljarbord på Korsika, bryggan i Trosa, klipphäll intill Utö, trånga hotellrum världen över, sköna utomhus terasser i Sitges, kursgårdar mm. Man behöver inte vistats vid ett Ashram i Indien för att utöva yoga och hitta sig själv!

femte tibetanen

Efter att ha kommit i kontakt med övningarna under min utbildning har jag försökt läsa allt som finns att läsa runt just denna yogaform och men även fördjupat mig i andra. Peter Kelder beskriver i Tibetan Secrets of Youth and vitality, five ancient rites for stimulating your energy centres, hur en engelsk general upptäckte vid en resa  i slutet av 1800-talet i Tibet att äldre människor var rörliga och viga. Vid hans försök att finna ut skälet till detta kom han i kontakt med yogaformen och tog den med till Storbritannien.

 

Själv har jag provat några olika former av yoga framförallt Hatha och Kundalini, men känner att det är de fem tibetanerna som jag mår bäst av och som har kommit att bli en del av min vardag. Så varje morgon( jo det händer att det inte är möjligt, men mycket sällan) genomför jag min ritualliknande stund. Där jag går igenom kroppen, gör mina övningar, andas och gör en kortare meditation. För mig är det en bra start på dagen andra väljer att göra den vid annan tidpunkt under dygnet som passar bättre.

 

Den tibetanska yogan utgår som alla yogaformer ur tanken om att kroppen har sju energicenter, 7 chackran som är sfäriska klotformade och till dels beroende av varandra. Jag har kommit i kontakt med tankar om system med flera chackran än dessa sju, men de sju vi talar om här återfinns i de systemen. Här talar vi om rot, sexual, navel, hjärt, hals, tredje ögat samt kronchackrat. Hela energisystemet omsluts av den så kallade auran.

I tibetansk yoga syftar den första övningen till att dra upp kundalinikraften ur rotchackrat och fördela den ut i kroppen med följande övningar för att i den sista övningen balansera ut energin i hela kroppen.lotus sitges

Ytterligare författare och översättare har försökt sig på att beskriva tibetansk yoga som ungdomens källa, de fem tibetanerna. Det finns en kanadensisk författare Christopher Kilham som beskriver övningarna men slår i sin bok ner på att Kelder inte lyft fram, i hans tycke, andning övningarnas betydelse. Kilham kommer från en något annorlunda tradition än Kelder. Den svenska översättningen  av Kelders bok, Ungdomens källa, som jag också kommit i kontakt med kändes oseriös och en dålig översättning. Dessvärre är det omöjligt att från förlag få tag i Kelders originalutgåva…..

schersmin

Den första övningen handlar om att dra upp kundalinikraften ur rotchachrat och övriga övningar för ut energin o i kroppen den avslutande balanserar ut den totala energi i hela kroppen. Mellan varje övningspass görs en mellanandning.

tibetan 1
tibetan 1

I första övningen snurrar man med utsträckta armar och öppna ögon. På norr jordklotet snurrar vi med solen och på södra jordklotet snurrar vi mot solens riktning, ekvatorn skiljer norra och södra hemisfären. När vi snurrar ökar energin.

Då vi ökar energin i kroppen kan vi uppleva yrsel och illamående om man inte är försiktig, det är därför viktigt att lyssna och känna efter samt att träna upp sin förmåga att möta energipåslag genom att i sin egen takt/sitt eget tempo göra övningarna och upprepningarna. Man kan börja med tre upprepningar av övningarna för att sedan öka till fem och sju för att slutligen nå upp till 21 upprepningar.

Nyfiken på de andra övningarna? Lista dig på epostlistan så får du nyhetsbrev, info och blogginläggen direkt till din mejladress. på återseende/Ewy

PageLines- Tibetanstrips.gifJust 21 upprepningar av varje övning är målet med denna yogaform, varken färre eller fler. Det kan ta olika lång tid att nå målet. Det sägs att först efter att ha utövat yoga varje dag i 42 dagar märks skillnaden.

 

Den sjätte övningen* är en övning som kombineras med sexuell avhållsamhet och kanske därför inte räknas med i De fem tibetanerna. Den sjätte övningen sägs också vara den som gör att livskraften ökar och avstannar åldrandet. Mest påverkan tycks den göra för män….

One Response to Tibetansk yoga

  1. Marita Bengtsson skriver:

    Vill gärna ha inspiration om tibetansk yoga

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

2 707Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress